Kun haluat hankkia lisää asiakkaita rakennusalalla, voit hyödyntää useita tyypillisiä, hyväksi todettuja myyntistrategioita. Käymme alla läpi tehokkaimmat asiakashankinnan keinot – valitse itsellesi soveltuvat, ja kasvata myyntiäsi!
1. Asiakastyytyväisyys ja suositukset tuovat parhaiten lisää asiakkaita rakennusalalla
Erinomainen työn laatu ja asiakaspalvelu johtavat usein suosituksiin, jotka ovat yksi tehokkaimmista keinoista hankkia uusia asiakkaita. Varmista, että nykyiset asiakkaasi ovat tyytyväisiä palveluihisi ja rohkaise heitä jakamaan kokemuksensa muille. Muista ottaa kuvia kohteistasi, ja kun mahdollista, pyydä asiakasta esiintymään esim. lyhyellä videolla, jossa hän kertoo kokemuksestaan. Tyytyväiset asiakkaat voivat toimia arvokkaina lisätulojen tuottajana.
2. Kasvua sähköpostimarkkinoinnilla ja jälkisoitoilla
Voit olla ties kuinka hyvä työssäsi, mutta jos verkostosi ei ole tarpeeksi laaja, sinun pitää käyttää perinteisempiä myyntimalleja. Kerää listaa potentiaalisista yrityksistä, jotka voisivat hyödyntää palveluasi. Kirjoita muutaman myyvän sähköpostin pohja, jossa tuot esiin ammattitaitosi, vanhoja kohteitasi/suosituksiasi ja hintasi. Lisää mukaan esim. linkki referenssikuviisi tai sivullesi. Voit käyttää kirjoittamisessa apuna tekoälyä (ChatGPT – esim. “kirjoita lyhyt mainosposti kirvesmiehelle, joka on erikoistunut kalusteasennuksiin, hintaan 35e/h”), tai pyytää apua toimistoltasi. Lähetä sähköpostit sähköpostilistallesi, MUTTA MUISTA – lisää sähköpostit piilotettuna listana, jotta vastaanottajat eivät näe toisiaan! Voit vaihtoehtoisesti hyödyntää ilmaisia sähköpostityökaluja, kuten Active Campaign tai Hubspot.
Kun sähköpostit on lähetetty, anna lukemiselle päivä aikaa ja soita perään. Sinun on helppo avata keskustelu kysymällä “lähetinkin sähköpostia, ehditkö lukea?” HUOM! Ilman soittoa perään, kauppaa tuskin tulee.
3. Lisäkauppaa asiakaskokemuksen parantamisella ja lisämyynnillä
Kehitä tapoja parantaa asiakaskokemusta koko projektin ajan. Tämä voi sisältää kaiken aikataulujen tiukasta noudattamisesta ja kommunikoinnista asiakkaiden kanssa yksityiskohtaisiin raportteihin työn edistymisestä. Erinomainen asiakaskokemus ei ainoastaan paranna mahdollisuuksiasi saada asiakas uudelleen, vaan myös lisää suositusten todennäköisyyttä.
4. Verkostoituminen ja suhteiden rakentaminen
Aktiivinen osallistuminen alan tapahtumiin, kuten messuille, seminaareihin ja työpajoihin, voi auttaa sinua luomaan arvokkaita suhteita muiden alan ammattilaisten kanssa. Yhteistyö muiden yrittäjien kanssa voi avata ovia uusiin projekteihin, joihin et muuten voisi päästä. Voit myös hyödyntää muiden osuuskunnan jäsenten kontakteja ja suosituksia laajentaaksesi asiakaskuntaasi!
5. Kylmäsoitot ja kylmäkäynnit tuovat yhä lisää asiakkaita rakennusalalla
Myynnin vanhimpia työkaluja ovat niinsanotut “kylmäsoitot”, eli soitto entuudestaan tuntemattomalle potentiaaliselle asiakkaalle. Kylmäsoittoja varten kerää puhelinnumerolistaa potentiaalisista asiakkaista, ja soita heitä läpi systemaattisesti, kertoen tiiviisti ja tehokkaasti palvelusi hyödyistä asiakkaalle. Älä lannistu, vaikka ensimmäiset 10 puhelua eivät tuottaisikaan tulosta – sitkeys palkitaan!
Voit toteuttaa samaa logiikkaa kävelemällä suoraan potentiaalisen asiakkaan luokse, jos tämä on mahdollista.
6. Osallistuminen hankkeisiin ja tarjouskilpailuihin
Aktiivinen osallistuminen erilaisiin hankkeisiin ja tarjouskilpailuihin voi auttaa saavuttamaan näkyvyyttä ja lisää asiakkaita rakennusalalla. Pidä silmällä julkisia hankintoja ja muita projekteja, joihin voit tarjota palveluitasi. Osuuskuntana voit yhteistyön kautta osallistua suurempiinkin tarjouskilpailuihin, jos olet valmis hallitsemaan työryhmää nokkamiehenä.
Nämä strategiat voivat auttaa sinua houkuttelemaan uusia asiakkaita, kasvattamaan myyntiäsi, ja ansaitsemaan paremmin rakennusalalla!
Etkö ole vielä Euroworkin osuuskunnan jäsen? Hae mukaan täällä!